A virágok szimbolikája hatalmas, a titok, szeretet, szerelem, önátadás, szexualitás, vágy, nőiség, öröm, szépség és harmónia, anyaság csak töredéke annak, amit közvetíthetnek számunkra. Keresztény legenda szerint a szegfű Mária által hullott könnyekből hajtott ki, s így a rózsaszín szegfű az anyaság jelképévé vált. Az ókori sémita legenda szerint a liliom Éva könnyeiből fakadt, amikor az édenkertből való kiüldözését követően szembesült azzal, hogy anya lesz, a keresztény szimbolizmusban pedig tisztaságot, ártatlanságot jelenti, illetve a húsvéti feltámadásnak is szimbóluma. A nyolcszirmú lótusz a múlt, jelen és jövő jele, mert a növényen egyszerre láthatók rügyek, virágok és magházak. A hársvirág Philémon és Baukisz története után a hitvesi szeretet, a szépség, egyszerűség, finom modor és ártatlan vidámság szimbólumává vált, a rózsa pedig a hallgatás és titok szimbóluma, hogy csak néhányat említsek.1
A virágos, gyógynövényes illóolajokat a felnőtt női művészet – és meseterápiás csoportjaimon használom változatos mesékkel együtt. Ezeket a csoportokat és a hozzá kapcsolt illatokat elsősorban női archetípusok és az évköri analógia mentén alakítom ki.
Meseterápiás megközelítésben a női személyiségfejlődés állomásait Dr. Antalfai Márta dolgozta ki. A kisgyermekkortól az ifjúkorig a női személyiségfejlődés hét állomását különbözteti meg és meséken keresztül dolgozza fel a különböző életszakaszokat, melyről A női lélek útja mondákban és mesékben című könyvében olvashatunk bővebben. A női kiteljesedéshez vezető út fázis-specifikus szakaszairól írt tanulmányában már egészen a bölcsesség koráig leírja a női lét szakaszait és hozzá megfelelő meséket is említ. (Fordulópont 2016-17.pdf)
A jungi elgondolás szerinti négy női archetípust tudunk megkülönböztetni2, amelyhez zárójelben megjelölök néhány illóolajat, amik saját véleményem szerint támogatni tudják a megnevezett női minőségeket: Éva-testi nő: anya – intuíció (jázmin, geránium, mirha), Heléna – csábító nő: esztétikum – érzékelő funkció (ilang ilang), Mária – érzelmes nő: szeretet – érző funkció (rózsa), Szófia – bölcs nő: szellemiség – gondolkodó funkció (nárd, neroli).
1 Ernst és Johanna Lehner A virágokról, a növényekről és a fákról szóló néphagyomány, valamint azok szimbolizmusa
2 Antalfai Márta A női lélek útja mondákban és mesékben
Elizabeth Davis – Carol Leonard Az életkör – a női lét tizenhárom archetípusa című könyvében az Ártatlanság, Gondoskodás, Hatalom és Bölcsesség fő szakaszait különbözteti meg. Ebben a felsorolásban szépen megtalálhatjuk az évköri analógiákat is.
Az Ártatlanság időszakában (lány, szűz, vérnővér) a tavasz minősége mutatkozik meg, a nőiség ebben a szakaszában bimbózás állapotában van, a kinyílás előtti állapotban.
Felnőtt mesecsoportokban például olyan szép meséket használhatunk ennek az időszaknak a feldolgozásához mint: A kis vadrózsa, Csipkerózsika, Világszép Ilonka vagy az Éjszaka szépe meséje, melyekben a nő belső világát és ezzel együtt belső értékeit felismeri, nőiségét és érzékiségét felvállalva ezt a külvilágban is megjeleníti3. Ha megtehető, akkor a legjobb a tavasz időszakában megtartani az ilyen témájú foglalkozást, hogy a tavaszi megújuló és friss energiák is megtudják támogatni ezt a belső munkát. A foglalkozások témája lehet ilyenkor a pozitív önértékelés, a saját női vonzerő elfogadása, megnyitása és felvállalása, a nőiségünkre való rátekintés, célja pedig a nőiség teljesebb megélésének megsegítése, kiteljesedésének támogatása, amihez a virágok, de legfőképp a rózsa szimbolikája szépen felhasználható.
Legutóbbi hasonló témájú Pompás Napok és Kreatív Selfness női meseműhely az Ócsai Tájház gyönyörű környezetében került megrendezésre, az érzékszervek aktív bevonásával és művészetterápiás eszközökkel közelítettünk a témához, ahol a női életszakasz mind a négy állomását érintettünk a feldolgozás során. https://beneszilvi.hu/nyarbucsuztatas-utan-az-oszi-befele-fordulas-fele-meses-kepzomuveszet-terapias-es-illoolajos-noi-onismereti-workshopnyarbucsuztatas-utan-az-oszi-befele-fordulas-fele-meses-kepzomuveszet-terapias-es/
Több olyan archetipikus női minőség bevonása is mélyítheti ezt a belső munkát, mint Athéné a tudomány, a női munka és mesterségek istennője, Artemisz (olasz szalmagyopár) a vadászat és a Hold istennője vagy az anyjáról leváló Perszephoné (nárcisz) az alvilág királynéja, a fogékony és alkalmazkodó nő alakja, aki a kikelet szimbóluma is. Róluk Bolen A bennünk élő istennők című könyvéből tudunk részletesebben is tájékozódni, aki azt írja, hogy egy-egy istennőnek meg van a maga életszakasz szerinti minősége is, de egy – egy istennő minőség megélése természetesen több életszakaszban is megélhető és segítségül hívható.
3 Antalfai Márta A női kiteljesedéshez vezető út fázis-specifikus szakaszai
Olyan kérdéseket is érdemes körüljárni ebben a női életszakaszban, hogy milyen terveket, célokat szeretnék megvalósítani? Mi az ami még bimbós állapotban van bennem? Mibe szeretnék most energiát fektetni? Az ehhez szükséges cselekvőerő, céltudatosság, elindulás támogatását segíthetjük is egy-egy jól megválasztott illattal.
Ilyenkor olyan frissítő növények illatát viszem be a csoportos foglalkozásra mint a rozmaring, melyet a kreativitás megtámogatásához vagy a babér, melyet a bátorsághoz és érzelmi-lelki kihívásokban a lelkierő segítéséhez használok, melyekhez a tiszta gondolatokat segítő citrom illóolaját vagy az narancs örömöt adó illatát is gyakran hozzáadom. Még néhány példát említve használni szoktam a neroli (narancsvirág) illatát, amely nagyon jó feszültségoldó, segít az erős érzelmek intenzitásának csökkentésében. Az ártatlansággal, tisztasággal azonosítják, továbbá szintén serkenti a kreativitást. Jól használható az olasz szalmagyopár4 illóolaja is, ami Artemisz istennő szent növényeként ismert és a lelki sebek gyógyításánál tartják számon.
A Gondoskodás időszakában (szerető, anya, bába), ami már a nyári időminőséggel analóg az évkörben, a foglalkozásokon szintén jól használhatók a virágok szimbolikája, valamint a virágos illóolajok rezgései. A kinyílás, megvalósítás és virágzás ideje ez, az ötletek és tervek magvalósításának, a termékenység, befogadás és gondoskodás időszaka. Szépen ideillik Aphroditének (rózsa) a szerelem és szépség istennőjének, a kreatív nő és a szerető archetípusának, Demeternek (érett gabona) a termékenység, gabonaföldek, anya, bőséges aratás istennőjének alakja, vagy Hérának (liliom)5 a házasság istennőjének, az elkötelezett nőnek az archetipikus alakja.
A párkapcsolat, párválasztás, feleségszerep, otthonteremtés, a beteljesedés, hivatás, anyaság, gondoskodás mind témája lehet a foglalkozásoknak. Megfigyelhetjük a foglalkozásokon belső munkában azt, hogy minek a befogadására vagyok nyitott, mi születik meg most bennem amire készen állok? Mi az, ami kinyílt és virágzik életemben? A gondoskodás miként van jelen életemben mások felé és önmagam felé, mennyi belső tűz van bennem, ami mindezek megélését és megvalósítását segítheti? Mennyit tudok adni önmagamból másoknak, mindemellett képes vagyok e a határaim kijelölésére, képes vagyok e az öngondoskodásra?
Olyan illatokkal szoktam ezt a belső munkát megtámogatni, mint a bergamott, amely a belső tűz felismerését támogathatja, vagy a vaníliát a belső otthonunk felidézéséhez. A vanília olaja az otthon melege, az anyaméh, amely védelmező és átölelő rezgéseket közvetít, támogatja az egészséges önbizalom kialakulását, anyaságot, anyakapcsolatot. A női érzékiséget támogató ilang ilang olaj szintén elengedhetetlen része ezeknek a foglalkozásoknak épp úgy, mint a jázmin olaja, ami az érzékiséget, intuíciót támogathatja, nyíltabbá teszi az érzelmeket, segítve annak, aki zárkózottabb nőisége felvállalásában. Az intuitív bölcsességgel hozzák kapcsolatba, felszabadítja a képzeletet és serkenti a kreativitást. Sokat használom a már bővebben is ismertetett rózsa olaját, amely a szerelem, szeretet, önelfogadás jobb megélését tudja támogatni bennünk és még nem említettem a bába minőség kapcsán az olyan gyógyító illóolajokat mint a levendula, mely a gondoskodást a támogató anyai minőséget, a gerániumot amely harmonikus anyai minőséget és önelfogadást erősítheti bennünk, a mirtuszt mely a megbocsájtás szellemiségét hordozza, vagy a római kamillát ami a belső gyermek gyógyítója lehet. Bár nem a virágok kategóriájába tartozik mégis említést teszek az anyai minőségek kapcsán a mirha illóolajáról, amely az ősanya minőségét közvetíti számunkra, a befogadást segítheti.6
4 Elizabeth Ashley: Olasz szalmagyopár – helichrysum – a nem gyógyuló sebek gyógyírja
5 Jean Shinoda Bolen Bennünk élő istennők
6 Valerie Ann Worwood Aromatherapy for the soul
Ezeknek a témáknak a feldolgozásához a foglalkozásokon számtalan mesét használhatunk, amiben a párkapcsolat, anyaság, feleség vagy valamilyen segítő női minőség jelenik meg. Néhány példa rá a Hattyú vitéz magyar népmese, A madár leány giljak mese, A fehér sólyom kirgíz mese vagy A fehér daru japán mese, hogy csak egyet-egyet említsek a számtalan lehetőségből.
A női életszakaszok folytatását, a Hatalom és a Bölcsesség női életszakaszait és a hozzá kapcsolható meséket és növényi részeket, majd az évkör őszi és téli időszakainál fejtem ki bővebben. Legközelebb folytatom az elmélkedést sorban a gyümölcsök, gyökerek, magok és gyanták mesékben található megjelenéseivel és a hozzá kapcsolható illatokkal.
Egy nagyon szép mesével zárom gondolataimat, amely egy igazán nőies virág eredetéről szól, ez pedig Az ilang – ilangról, az illatos virágról szóló Fülöp – szigeti mese. A mesében egy szülői pár az istenektől kapja leánygyermekét, Ilang – Ilangot ajándékba, de az istenek megtiltják, hogy férfi érjen a leányhoz. Amikor ez mégis megtörténik a lány virággá változik, s emlékére a fiú a virágot ilang – ilangnak nevezi el. Az ilang – ilang bódító illatú olaja éppen azt tudja támogatni, amitől a mesétől tiltva van a lány, a nőiségének kibontakozását.
Spirituálisan az ilang – ilang felemelő, békét teremtő, segíti az önkifejezést, az elfojtott belső érzések kinyilvánítását támogatja. Az ilang – ilangot a „virágok virágának” is szokták nevezni, Édes, érzéki és erotikus illat, különösen alkalmas Nőknek, mert segít felszínre hozni nőiességüket, magabiztosságukat és érzékiségüket. Terhesség első trimeszterében nem javasolt használata!
Nőiséggel foglalkozó mesecsoportjaimon gyakran illatosítom a teret, így segítve ezzel a nőiség témájához való könnyebb kapcsolódást:
„Szerelem a levegőben!”7 – ultrahangos diffúzorba téve
∞ Bergamott (Citrus bergamia) – 12 csepp
∞ Pacsuli (Pogostemon cablin) – 5 csepp
∞ Rózsafa (Aniba rosaeodora) – 8 csepp (Suzanne R. Banks)
Egy másik lehetősége az illóolajok mesékhez való kapcsolásának, amikor nőiséggel foglalkozó mesecsoportjaimon a témához illeszkedő illatkeveréket a mesébe történő beléptetésnél ráhangolódásként használok a következőképpen. Egy kis illatcsíkra cseppentve az alább található olajkeveréket – melyet oda is adok a résztvevők kezébe – megkérem a mesébe lépőket, hogy szippantsák be az illatot, figyeljenek befelé az érzéseikre, emlékeikre. Azt kérem, hogy írják le: – Mit hoz fel, mit mozgat meg bennük ez az illatkeverék? Megkérem, hogy figyeljék meg testük jelzéseit, felbukkanó érzéseiket.
Arról már korábban is említést tettem, hogy az illatok közvetlenül a limbikus rendszerbe jutva elősegíthetik az emlékekhez való kapcsolódást, valamint sok esetben érzelmi reakciókat váltanak ki. „Az illatoknak van egy potenciális érzelmi hatása, amely mélyen behatol a pszichébe, ellazítja a tudatot és felszabadítja a szellemet.”8
7 Aroma Botanica: Aromatica Magazin (6.1-7.4)
8 Dr. Malte Hozzel Írások a holisztikus aromaterápiáról, 27.o
„Csábító olajok”
∞ Ilang-ilang (Cananga odorata) – 1 csepp
∞ Indiai szantálfa (Santalum album) – 1 csepp
∞ Mandarin (Citrus reticulata Blanco) – 1 csepp (Suzanne R. Banks)
Végezetül egy női csoportfoglalkozásomon alkalmazott fürdősó készítésének receptjével zárom soraimat.
„Csipkerózsika álma fürdősó”, amit egy női foglalkozáson készítettünk, ezzel megmozgatva a csoporttagokban a kreatív női energiákat is.
Hozzávalók: epsom só 240 g, holt-tengeri fürdősó 60 g, avokádó olaj 15 ml, csipkebogyómag olaj 5 ml, rózsaszirom vagy levendulavirág egy evőkanál, orvosi levendula 13 csepp, ilang – ilang 3 csepp, damaszkuszi rózsa 2 csepp, vanília 5 csepp.
Bene Szilvi – Kreatív Selfness
Pompás Mesés Nagykövet, életmódtanácsadó és terapeuta, fitoterapeuta, rehabilitációs és komplex művészeti terapeuta, meseterapeuta