Pompás mesék és gyógyító illatos növények – Gyümölcsök

A gyümölcs szimbolikája szintén szerteágazó, az évkörben a nyár időszakához és az őszhöz is kapcsolható. A női és a férfi minőség egyaránt megjelenik a gyümölcsök szimbolikájában, a szerelem, szexualitás, termékenység, gyermekáldás, bőség kifejezői.

Néhány példát említve a barack a tisztaság és ártatlanság, az alma a szerelem, termékenység és tudás a szőlő pedig a gondoskodás, közösség és érzékiség szimbóluma. A szóló szőlő, mosolygó alma és csengő barack (1) című mesében a legkisebb királykisasszony is ezeket a gyümölcsöket kéri az apjától, melyekre egy különleges kertben a mese végén fog rálelni egy dali szép ifjú által.

A mitológiában is bőven találhatunk érdekességeket a gyümölcsökkel kapcsolatban. Aphrodité "szent" gyümölcse a gránátalma és Perszephonénak is abból kellett ennie az alvilágban, de Dionüszosz szőlője vagy Erisz aranyalmáinak története is jól ismertek, hogy csak egy-egy példát megemlítsek belőlük (2).

A magyar néphagyományban is kiemelt jelentősége van a gyümölcsöknek, a termékenységi rítusokban fontos szerepet kapott. Kettős gyümölcsöt nem ehetett az asszony, aki nem akart ikreket szülni, az egrestől pedig szőrős gyermek születhetett a babona szerint. A keresztény ünnepkörben Gyümölcsoltó Boldogasszony Jézus fogantatásának és hírüladásának főünnepe (3).

1 Szóló szőlő, mosolygó alma, csengő barack - Pompás Napok
2 https://www.ponticulus.hu
3 https://hu.wikipedia.org

A mesékben gyakorta előfordul az aranyalmafa vagy gyémánt körtefa motívuma, amikor egy gonosz boszorka lánya vagy épp egy cigányasszony fondorlatos módon elakarja venni a királyfi menyasszonyának a helyét. Amikor a mesékben ezért elpusztítják a szép leányt, az többszöri átváltozáson megy keresztül, hol aranyalmafa, hol gyémánt körtefa lesz belőle, s többszörösen megújul, mire visszanyeri régi alakját.

Kifogatta az aranyhalat, megfőzték; a boszorkányné lánya evett belőle, és íme, meggyógyult. De mikor a szakácsné tisztította a halat, egy pikkelyecske, egy halpénzecske leesett a földre. Ahogy a földben az kifakadott, lett egy szép aranyalmafa. Az a fa minden éjszaka megvirágzott, délig megért az alma rajta, de éjszaka mindig elvitték a gyümölcsét.
(4) A háromágú tölgyfa tündére

A récét megölte, de egyik tollát a kebelébe tette. A récét megsütötték, bevitték a cigányasszonynak, a szolgáló pedig a tollat a királyfi ajtaja elé szúrta. Reggelre abból olyan szép aranyalmafa nőtt, hogy csuda!(5) Nádszállányok

De hát mikor az asszonyok pucolták az aranyhalat, kinyitották az ajtót, hu¬zat lett, és a huzat egy kis pikkelyt valahogy kikapott a szobából. Oda¬künn esős idő volt, tovább nem mehetett a pikkely, mint az eresz csorgásáig. Ott az eső beverte a sárba a kis pikkelyt. Hát, csodák csodája történt másnap reggelre! Amikor felkel az inas, látja, hogy olyan nagy gyémánt körtefa van az ereszcsorgásban, hogy a tetejét nem lehet látni. Gyönyörű gyémánt körték függnek rajta, és minden levélre ez van írva: „Aki ezt megszagolja, megfiatalodik, aki ebből a körtéből eszik, bármilyen beteg is, meggyógyul. (6) A tojásból termett lány

A mesékben sokszor az élet fáján is terem aranyalma, erre találunk példát A fehér kígyó című mesében (és már nem is vagyunk olyan messze az édenkerti almától).

Letelepedett egy fa alá, és lehunyta a szemét, hogy kialudja a fáradtságát. Egyszer csak hallja, hogy valami moccan a feje fölött a lombban, mintha madár rebbenne. Fölnézett, de a sötétben nem látott már semmit, csak valami fényesség villant előtte, és valami az ölébe hullott: Megkereste, mi az: egy aranyalma volt. Aztán megint rebbent a lomb, suhogás hallatszott, szárnyak suhogása, és máris ott ült a térdén három holló. – Mi voltunk az a három hollófi, akit megmentettél az éhhaláltól – mondták. – Hallottuk, hogy az aranyalmát keresed. Átrepültünk a tengeren a világ végére. Ott áll az élet fája: elhoztuk neked az aranyalmát róla.(7)

4 www.nepmese.hu
5 www.nepmese.hu
6 A tojásból teremtett leány - Pompás Napok
7 www.nepmese.hu

Illóolajok közül főként a citrusok tartoznak a gyümölcs kategóriába, amiről fontos tudni, hogy fényérzékenyítenek, ezért olyan keverék használata, melyben van citrus illóolaj, fokozott körültekintést igényel, nehogy allergiás reakciót váltson ki. (8) A citrusfélék Kínából és más keleti régiókból származnak. A citrusos illóolajok nagyon jó hangulatjavítók, stresszoldók.

A görög mitológiában a narancs a Hesperidák kertjének mesés „aranyalmái” voltak. Az arany gyümölcsfa Zeusz és Héra esküvőjére készült ajándékként. A termékenység istennője azt adományozta Hérának, amikor Zeuszhoz férjhez ment. s így váltak a citrusfélék a termékenység és a szeretet szimbólumává. A citrom az egészség és fiatalság megőrzőjeként kapcsolható az ifjúság Istennőjéhez, Juventashoz is. (9)

Valeri ann Worwood - The fragrant mind című aromaterápiás könyvében az illóolajokat személyiségtípusokba sorolja. Megjelöli az egyes típusok törekvését, leírja az adott csoport jellemzőit. Ezek között megtalálhatjuk a gyümölcs személyiségtípusba tartozókat, akiknek törekvése harmóniát érezni önmagunkban, biztonságot, tiszteletet szerezni.

Gyümölcsből nyert illóolajok: vanília, narancs, bergamott, citrom, mandarin, lime.
Bőséges én állapotban a gyümölcs személyiségek vonzó, kedves, megnyerő, hűséges, megbízható, vidám, kiegyensúlyozott, független, öntudatos, lelkes, szenvedélyes, érzéki, empatikus, jóindulatú, szorgalmas, barátságos, támogató, bátorító, felelősségvállaló, kedves, boldog, pozitív és játékos emberek. (10)

Holisztikus olajkeverék párologtatóba téve (a narancsfa minden része benne van- egyben alkalmazva, több mint az egyes részek összessége!): édesnarancs (gyümölcshéjból készül) 3 csepp, petitgrain (narancs leveléből készül) 3 csepp, neroli (narancsvirág) 2 csepp (11)

8 Ha citrus illóolaj van egy keverékben, a bőrön alkalmazva (testolaj, fürdőolaj stb.) figyelni kell arra, hogy 24 órát kerüljük a közvetlen nappal való érintkezést, napozást és szoláriumozást is, mert használatuk fényérzékenységet okozhat.
9 Gabriel Mojay Aromatherapy for Healing tehe Spirit
10 Valeri ann Worwood   The fragrant mind
11 Gill Farrer-Halls Illóolajok enciklopédiája, 131.o.

A citrusok közül elsőnek az édesnarancsot említem. A narancs illóolaja sokoldalúan felhasználható, energetikailag a narancs felvidító, boldogságérzést gerjesztő olaj. Napfényt és vidámságot visz az életbe ha használjuk, segít megszabadítani a keserű érzésektől bennünket, és szerencsét hoz számunkra, örömteliség, felemelkedés, kreativitás, önbizalom támogató lehet. Segítheti, hogy a problémákhoz lazábban, könnyedebben tudjunk hozzáállni. (12)

A narancs a gyarapodás illata. Mesefoglalkozásokon szeretem egy cseppjét használni a foglalkozások elején, beléptetésként a mesei térbe, s így nyitottan és jó hangulatban tudjuk befogadni a mesét, s tudunk gyarapodni a megélt tapasztalatokkal és élményekkel.

A három narancs palotája című spanyol mesében egy legény a világ legszebb lányát keresi, útja során a Nap, a Hold és a Szél segítik megtalálni a palotát:

Hát ott jutott ám csak egy gyönyörűséges kertbe, volt abban fa mindenféle fajta, aközött is temérdek narancsfa, csak úgy roskadoztak a narancstól, azt se tudta a legény, melyikhez nyúljon. Végül is addig forgolódott, amíg meg nem látott egyet, melynek csupán egy ága volt, s azon három narancs. Így szólt magában: – Csak ez lehet az! Avval – zsupsz! – nagyot ugrott, és letörte az egész ágat, aztán illa berek, nádak, erek, futott ki a palotából, mert attól félt, hogy valaki még megtámadja, hogy elvegye tőle a három narancsot.

Később a mesében egy-egy narancsból egy-egy lány ugrik elő, de víz nélkül csak az utolsó marad a legény mellett. A lányt ebben a mesében is átváltoztatják mielőtt még hazaérne vele a legény, méghozzá egy szerecsen lány változtatja galambbá úgy, hogy gombostűt szúr a fejébe. A mese végére szerencsére itt is minden rendeződik, hogy a fiatalok egymáséi lehessenek. Egy mesés foglalkozáson például ehhez a meséhez készíthetünk alkotásként egy olyan keveréket, amely segít elűzni a felesleges negatív gondolatokat, amivel ebből a meséből akár a fejbe szúrt gombostűvel is kapcsolódási pontokat találhatunk vagy kiemelhetjük hozzá azt a részt is, amikor legény bánkódik elveszett kedvese miatt:

Kis idő múlva megjött a legény a kocsival, és tűvé tette a lányért a kút egész környékét, mégsem találta sehol. Nagyon elkeseredett, és ezerszer megbánta, hogy magára hagyta a lányt, de hát mit volt mit tenni, elhatározta, hogy hazamegy.

12 Gabriel Mojay Aromatherapy for Healing tehe Spirit

A három citrom című török mesében hasonló dolgokkal találkozhatunk, amikor a szultán fia a legszebb lányt indul megkeresni. Szép mesei képekkel tárul elénk a természet körforgása, s ezzel együtt a női lét életszakaszaira is rálátunk a mesében, amikor a fiú Tél anyónál, majd Ősz, Nyár és Tavasz húgainál tesz látogatást. 

Ment a királyfi előre, de olyan nagy hideg volt mindenfelé, hogy alig bírta tartani a kantárszárat. Körülötte mindenütt nagy némaság volt, embert nem lehetett sehol sem látni. Mikor jó ideig lépegetett a térdig érő hóban, egyszerre csak egy domb tetején egy kis házikót pillantott meg. Odasietett s jó erősen megkocogtatta az ajtót. Nemsokára csoszogást hallott, s egy pillanat múlva hófehér hajú öreg anyóka dugta ki fejét az ajtó nyílásán.

Alig ment egy jó darabon, hát a hó olvadt el a lába alól, a hideg szél engedett, a fák ágait sárga levelek borították, s csak úgy roskadoztak a finomabbnál finomabb gyümölcsök terhe alatt. A gabona aranysárga tengere hullámzott mindenfelé, amerre csak nézett, s még fel sem ocsúdott a csodálkozásból, egyszerre egy kis barna házikó előtt toporzékolt a lova. Hamar bekopogott az ajtón, s alig hangzott el a kopogás, egy szép, barna hajú, piros arcú, kökényszemű asszonyka nyitotta ki az ajtót, és nyájasan mosolyogva megkérdezte a herceget:
- Mit keres itt, te legény?

Amint haladt előre, mind melegebben, melegebben sütött a nap, az izzadtság csak úgy csurgott róla, pedig az ujjasát is kigombolta. A gabona félig éretten hajladozott előtte, a fű frissen, zölden bizsergett a lova lába alatt. Sokáig ment a perzselő melegben, mikor egyszerre csak meglátott egy kis sárga házikót. Odasietett, s kopogtatására fiatal, barna hajú asszony nyitott ajtót, aki a herceg kérdésére ezt válaszolta:
- Igen sajnálom, tenger sok dolgom van, nem segíthetek rajtad, de siess a testvéremhez, a Tavaszhoz, az bizonyosan segíteni fog rajtad.

Ment, mendegélt ismét a herceg, amíg csak egy zöld kis házacskához nem ért. Halványlila lugas állott a ház előtt, a kertben pedig gyönyörű, illatosnál illatosabb jácintok, liliomok, ibolyák, nárciszok nyíltak. Mikor megkopogtatta az ajtót a herceg, göndör hajú, halvány ibolyakék szemű leányka nyitotta ki az ajtót. Kíváncsian fordult a herceg felé.
- Hol jársz, mi jóban jársz itt, te szép legény?

A Tavasz persze segít rajta, s így kerül három citrom a legényhez, amiben természetesen ebben a mesében is szép lányok találhatók:

Bevezette a herceget egy hosszú terembe, amely tele volt gyönyörű virágokkal. Mikor jóllakott, s pihent is, a Tavasz kisietett a szobából, s nemsokára visszatért: egy üvegtállal a kezében. Az üvegtálban pedig volt egymás mellett három citrom, egy ezüstkés és egy aranykehely. Mondta a leányka a hercegnek:
- Nagy gonddal őrizd ezt a három dolgot, herceg, mert bűvös erejük van ám ezeknek! Ha hazaérsz az apád kertjébe, ülj le egy forrás mellé, ott vedd elő az aranykelyhet, merítsd tele, aztán vágd fel az első citromot az ezüstkéssel. Gyönyörű királykisasszony fog kiszállani belőle, annak add oda rögtön a vizet, mert ha váratod, abban a szempillantásban eltűnik a szemed elől, de úgy el tűnik, hogy soha többet meg se látod!

A citrom illóolaját is színesen fel lehet használni mesés foglalkozásokon. A citrom az ésszerűség illata. Hatása szorongásoldó, frissítő, fiatalító, vidító, segíti a tudatosságot, az irányok megtalálását, lecsillapítja az érzelmi hullámokat, fáradságűző és a józanságban is segít. (13)

Különleges gyümölcsökkel is találkozhatunk a mesékben. A szerelmet feledtető gyümölcs című guarani mesében ha a guavira gyümölcséből eszik valaki, az rögtön elfeledi minden emlékét, vele együtt előző szerelmét is. (14)

A makupa című fülöp - szigeti mesében, amelyben egy hatalmas gong is szerepel, amely bőséget ad Samtoy falu lakóinak. Mikor a szomszédos falu lakói el akarják venni tőlük a gongot, elrejtik azt amíg csatáznak velük, de sajnos nem találják meg később hova rejtették. Egy nap egy kisfiú talál egy fát, amelynek ízletes, zamatos piros gyümölcsei vannak, olyanok mintha aprócska gongok lennének. A falu lakói megkeresik a fát és egyikük Makupának nevezi el, ami azt jelenti, hogy gongot termő fa. Az emberek leásnak a fa gyökeréig és rálelnek a gongra. A törzsfőnökük ráüt a gongra, ami méltóságteljes hangon cseng-bong. Erre az eső is újra megered, vége lesz a szárazságnak, a földek újra kizöldülnek, termékenyek leszek.

Miért van az ananásznak szeme című eredet mesében pedig, egy anyai mondat válik átokká, amit lányának, Pirosnak mond anyja: "Száz szemednek kell legyen, hogy mindent megtalálj". S így lesz a leányból anyja haragjára egy növény, ami később gyümölcsöt hoz, s minden gyümölcsön számtalan kis gödröcske lesz látható, mintha szemek lennének. Amikor az anya észreveszi a növényt, eszébe jut, hogy mit mondott a lányának, és keserves sírásba fog. A növény megszólal, hogy ő Piros, a leány, és hogy sosem lesz már ember, majd ad az anyának gyümölcséből. Így nevezték el pinyának, vagyis ananásznak azt a növényt. (15)

Mivel a gyümölcsös illatok a bőség, termékenység, beteljesedés minőségeit hordozzák, valamint a saját játékosságunkhoz is segítenek kapcsolódni, ezért az anyaságra való érettség témájánál, valamint az életközép feldolgozásnál is szoktam a gyümölcsös illatokat használni. Ahogy a gyümölcs is beérik, az ember is éretté válik, s ilyenkor a beérett gyümölcseinkkel, életünk eredményességével, az érett személyiségünkkel is foglalkozunk, s ehhez az összegzéshez, mindezek örömök átéléséhez, a gyümölcsös illatok az élet napos oldalára való emlékezést, az örömteliségét segíthetik átélni. Támogató lehet ilyenkor például a mandarin illata is, ami a belső gyermek archetípusát segítheti előhívni. (16) A gyermeki ént szólítja meg, segíti a gátlások feloldását. Melegséget hoz, frissít és új energiákkal tölt fel. Játékosság és felszabadulás megélését segíti, összességében felemelő, vidító és nyugtató.

13 Gill Farrer Halls Illóolajok enciklopédiája
14 A naptestű pái/guarani mítoszok és mesék
15 A csodálatos fa/Fülöp-szigeti mesék
16 Gill Farrer-Halls Illóolajok enciklopédiája

Egy szép hawai mese az Óceániai meserégióból A holdbéli asszony (17) című mese. Hina, egy idősödő asszony, megszabadulva földi kötöttségeitől, saját vágyait keresve a holdon talál békét ahhoz, hogy azt csinálja, amit igazán szeret és örömöt okoz számára. A meséből nagyon szeretem azt a képet, amiben Hina a földi kincseit magával viszi egy lopótökbe téve, s elindul a holdba:

Az asszony magához vette azt a lopótököt, amiben földi kincseit tartotta, s kilépett a ház ajtaján. Az ajtó előtt ott állt, s várakozott rá a holdsugár. Hina, hóna alatt a lopótökkel, rálépett a holdsugár-hídra, és elindult,....

Amikor a "nap tüze" már bennünket sem perzsel, és "elkezd leszállni számunkra is az este" női életutunk során, a női erőnk visszatérhet egy másfajta minőségben hozzánk. A befelé fordulásban, az intuícióinkban, az önmagunkkal való kapcsolódásban, a bennünk lévő isteni részünk felismerésével újra rátalálhatunk női erőinkre, termékenységünkre. (18) Ezzel már be is léptünk a női életszakaszok közül a Hatalom szakaszába (Amazon, Matriarcha, Papnő), ahol már a betakarítás után a rendszerezés, elengedés, lelassulás, a határok meghúzása, a spiritualitás és az öngondoskodás is kiemelt szerepet fog kapni.

Női foglalkozásokon ránézhetünk arra, akár montázs vagy gyümölcs kollázs formájában kifejezve, hogy: Milyen gyümölcseink értek be eddigi életünk során? Melyek életünk legszebb korszakai? Milyen kincseket tennénk mi abba a "lopótökbe", amit a mesében vitt magával Hina? Mi az amire már nincs szükségünk, elengedésre vár bennünk, el kell engednünk? Mi okoz örömöt számunkra? Mire vágyunk? Mi a bölcsességünk, miben vagyunk tapasztaltak? Hol vannak a határaink, megtudjuk -e húzni azokat? Áttudjuk -e adni tapasztalatainkat, bölcsességünket, teremtettünk -e erre lehetőséget? Képesek vagyunk a megújulásra vagy megkeseredik bennünk az idő? Hogyan tudunk egyensúlyt teremteni magunkban? (19)

Olyan asszonyos mesék segíthetik ezt a munkát néhány példát említve mint a A holdbéli asszony(20), A fókaasszony(21), A gonosz asszony(22), Démétér és Perszephóné története(23), vagy akár az Úristen és Éva anyánk(24) mesék.

Az illóolajok ezeknél a kérdéseknél már túlmutatnak a gyümölcs kategórián, itt már a gyökerek, magok és gyantás olajok segítségére is szükségünk lehet.
Ha illóolajok alkalmazására kerül sor, a biztonságos felhasználás módját mindenkinek ajánlott megismerni és betartani, nehogy esetelegesen a felhasznált illóolaj nem kívánt reakciókat váltson ki. Ez mindenkinek a saját felelőssége, amely továbbra is megfelelő felkészültséget és ismeretet igényel, valamint a saját kompetenciahatárok figyelembevételét!

17 A Cápaisten/hawaii mesék és mondák
18 Antalfa Márta Női lélek útja mondákban és mesékben
19 Antalfai Márta Alkotás és kibontakozás művészetterápiával
20 A Cápaisten/hawaii mesék és mondák
21 Clarissa Pinkola Estés Farkasokkal futó asszonyok
22 Az aranyhajú királylány/délszláv népmesék
23 Boldizsár Ildikó Mesék anyákról
24 Benedek Elek Magyar mese- és mondavilág 1. kötet


Bene Szilvi - Kreatív Selfness
Pompás Mesés Nagykövet, életmódtanácsadó és terapeuta, fitoterapeuta, rehabilitációs és komplex művészeti terapeuta, meseterapeuta

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük